Najnovšia diskusia
Najčítanejšie témy
Pravda o Velestúre - nová kniha
Pravda o Velestúre - nová kniha
To je najpodrobnejšia kniha o problematike Velestúru, ktorá dosiaľ vyšla. Aká je pravda o najzáhadnejšom nápise na Slovensku? Prečo ho niektorí naši historici spochybňujú? Ako a prečo to všetko bolo? Kto nám chce odoprieť našu históriu? Úplne nové a objavné vysvetlenie.Autor čitateľov detailne oboznamuje čitateľov s históriou nálezu i stavom výskumu v súčasnosti. Objektívne uvádza všetky dosiaľ známe poznatky. Kde sa skrýva tajomný a slávny Velestúr? Kto, kedy a ako objavil neznáme epigrafy nad Kremnicou? Čo hovoria staré ľudové povesti? Zoznámite sa s objaviteľom nápisu, s jeho životom, ktorý bol naplnený obetavou a usilovnou prácou v v prospech nášho národa a mesta Kremnica. Zamyslite sa nad tým – prečo je tento čestný muž dodnes očierňovaný? Kto to robí? Čo sa tým sleduje? Aké boli a sú problémy s lúštením nápisu? Kde sa stratil záhadný Hrobový kameň? Ako sa na tie udalosti spomína súčasník Gustáv K. Zechenter –Laskomerský?
Knihu možno zakúpiť v kníhkupectvách,
alebo podporiť kúpou knihy autora - píšte na mail ducar.jan@gmail.com.
Naposledy upravil Amin dňa St január 25, 2017 10:32 pm, celkom upravené 5 krát.
Čo prináša táto kniha?
V prvom rade chcem napísať, že pán Ducár vedel o mojom snažení okolo runových nápisov v Kremnických vrchoch, snažil sa ma od výskumu odhovoriť, pretože vraj pozná od p. Dr. Riegra skutočné riešenie a ja, ak niečo aj vyskúmam, bude to zlá stopa a až on zverejní Riegrov objav, bude ma mrzieť, že som venoval zlej stope toľko času. Myslel to v dobrom, jeho presvedčenie bolo silné, ale mňa neodradilo. Neprezradil, aké prekvapivé rozuzlenie prinesie a naozaj som sa na knihu tešil, že zažijem šok a azda aj naozaj prekvapenie, ako sa veľmi mýlim. P. Ducár poznal výsledok mojej práce podstatne skôr, ako so mnou čs. Život urobil rozhovor o problematike a ako som ju dal na tento portál. Poznal ju v čase, keď sa rozhodoval napísať túto knihu. Keď sme spolu rozprávali, či písali si, naznačil, že ak knihu o velestúrskom nápise napíše, pošle mi na odobrenie, konzultáciu, stať, ktorá sa bude týkať mňa, mojich zistení. Nestalo sa, zverejnil to, čo bolo publikované v časopise Život ako rozhovor so mnou. Autorom je p. Richard Budín. Neviem, či je možné používať opis článkov z časopisov do kníh, to nechávam na časopis Život. Podstatné je, že ak by mi toto p. Ducár poslal, ponúknem mu nielen viac informácií, ale dovolím mu použiť moje fotografie, ktoré sú nepomerne kvalitnejšie, ako použil on. Kniha je spoločenská vec a je fajn, keď sa do nej dávajú čím kvalitnejšie fotografie, tak má vyššiu výpovednú hodnotu. Utrpela kniha a jej čitateľ. Niektoré fotografie sú totálne ploché. Fotky nemajú zobrazovať „nejaký“ kameň, ale nápis na ňom. Na to je treba bočné, najlepšie jesenné svetlo a chvíľu si na to svetlo na mieste počkať... nie každému na kvalite záleží. Škoda.
Pán Ducár urobil inventúru všetkých možných, aj nemožných zmienok o nápise na Velestúre a v poslednej, dvanástej, povedal by som vrcholiacej kapitole zverejňuje výsledky bádania pana Dr. Riegra, ktorý na to išiel cez kryptografiu.
Na str. 168
Rieger sa odrazil od toho, že riadok štvrtý nápisu na Velestúre je výrazne posunutý doľava.
Kvalitnejšia fotografia nápisu nebola publikovaná.
Pozrite si nápis na Velestúre, ako je „výrazne“ posunutý. Myslím si, že ho posunul zhotoviteľ nápisu prozaicky len preto, lebo šiel po praskline v skale a chcel využiť miesto. Význam posunutia pán Rieger preceňuje účelovo, aby mu vyšlo niečo, čomu veril, aby to naozaj mohol byť kryptogram.
Nepochopiteľné je, že autor spomína, že p. Dr. Rieger, ktorý podľa neho naozaj prišiel na tajomstvo nápisu na Velestúre, sa odrazil od nápisu na zlatých pokladoch z Veľkého Svätého Mikuláša v Rumunsku a neuviedol fotografiu tohto nápisu. Tieto rúny teda ponúknem ja, sú dostupné na internete, poklad má veľkú publicitu.
Absolutne rozdielne runy, ako na Velestúre
Na dne zlatej misy je ariánsky kríž s nápisom vraj v gréčtine. Na vrchnej časti je nápis, možno neskoršieho dáta, ktorý tam urobil niekto iný, ako zhotoviteľ misy. Runy na zlatom predmete sú úplne iné, ako rúny na Velestúre. To je vidieť z obrázka. Aj na iných predmetoch zlatého pokladu z toho istého miesta - Nagyszentmikósa = Sânnicolau Mare, v Rumunsku sú runy. Sú to staromaďarské, resp. hunské runy, nezlučiteľné s „našimi“ na Velestúre. Môžete si o nich prečítať tu: https://ro.wikipedia.org/wiki/Tezaurul_de_la_S%C3%A2nnicolau_Mare, najstaršie z nich pochádzajú zo 4. – 5. storočia. Pritom runy na Velestúre sa podľa p. Ducára vyhotovili o 500 rokov neskôr. Viď. aj toto: http://www.rovasoldal.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/a-nagyszentmiklosi-kincsek-2.-ki-az-aranymuves-.html . Tie runy sú preložené do maďarčiny, vyhotovil ich niekto, ktorý tieto predmety signoval ako HUN. Predmet (zlatá misa) Huni ukradli dajme tomu Gótom (Góti boli cez Wulfilu pevnými ariánmi). V prameni, ktorý predkladám, sa doslova píše, že to vyhotovil stovky rokov pred „posmrtnou rečou“ a zakladajúcou listinou arpádovskou Tihaňou. Neviem síce, pred akou posmrtnou rečou, podstatné je, že nápisy vznikli za panovania Hunov a s runami na Velestúre majú spoločné to isté, čo nápisy Aztékov, s nápismi v Indickom Kočí. NIČ. Navyše nič nemajú spoločné s kryptogramom, ani nemôžu, pretože v tom čase o kryptogramoch neslýchali, nepočuli. P. Rieger porovnáva neporovnateľné. Predmety mali zhromaždiť, ukradnúť niekomu Avari ako predmety z rôznych dôb, najstaršia by mohla byť práve tá misa s ariánskym = gréckym krížom.
Okrem toho p. Ducár sa vyjadruje, že nápis nad Hornými Pršanmi je neusporiadaný, rozhádzaný oproti velestúrskemu a pravdepodobne tieto nápisy nemajú rovnakého pôvodcu. Nuž ani to nie je celkom tak, pretože aj nápis na Velestúre nejde pekne po riadkoch. Len si to pozrite sami. Usporiadanejším ho robia len zvislé línie písmen preto, lebo, ako som písal vo svojom pojednaní o rúnach na Velestúre, ľahšie sa vám bude sekať dlátom po kolmej skale, ako po ležatej. Tým vznikol rozdiel v úhľadnosti písma. Ale hĺbka udáva ten istý druh dláta pri oboch nápisoch. Ostatne, môžete to porovnať aj s inými znakmi a nápismi na skalách okolo Kremnice a H. Pršian, ktoré akosi p. Ducár zabudol spomenúť a zverejniť fotografie, preto to robím za neho ja aj vo svojej práci Runy na Velestúre.... Dôležité je aj to, že nápis na Velestúre zvetráva omnoho rýchlejšie, pretože je doslova bičovaný vetrami, mrazom a vodou, ako nápis nad Pršanmi, ktorý kameň leží v toku vyvretej vody zo studničky a je ňou ohrievaný, neustále je mokrý a leží v strmej rokline, kde fúka nepomerne menej, ako na vrchu Velestúra.
Tento nápis je nad Hornými Pršanmi - "U nás kresťanov panuje slepota !t: Pils faor (farár ordinár)"
znašky ohraničujúce kremnický extravilán v Kremnických horách
aj toto sa nachádza nad Pršanmi
Nie je možné takmer ignorovať, neporovnávať nápis na Velestúre s nápisom nad Hornými Pršanmi a to už vôbec nie, ak máme nad Pršanmi podpis zhotoviteľa nápisu, teda Gašpara Pilsa. Ignorovanie tohto nápisu je účelové.
Zaujímavá je veta v knihe: „Velestúrsky nápis musel byť zostavený na začiatku 11. storočia. Vtedy bolo územie dnešného Slovenska (zhruba v dnešných hraniciach) súčasťou ríše Boleslava Chrabrého.“ Dobrý postreh autora. Prekvapuje ma, že autorovi nebolo divné, že práve tu na Velestúre, vo vtedy nepriateľskom území, sekal nejaký arcibiskup Radla – Astrik z Ostrihomu nápis, ktorému nemal nik rozumieť. Postrádam logiku. Bolo to predsa nepriateľské územie a arcibiskup bol oficiálna osoba, kvôli nejakému nápisu by riskoval teda dosť. Len preto, aby zašifroval svoje meno a rok bez hlbšieho odkazu... chýba tu zmysel diela.
Decimálny systém, ktorý spomína, sa týka matematiky. Je to matematický desatinný systém. Pan Rieger ho použil v lúštení „kryptogramu“ = velesturského nápisu a my máme v tom vidieť úžasnú vec.
Ku kensingtonskému nápisu pridám len úsmev. Píše sa o tom na nete, nech si urobí každý svoj názor.
Pannonhalmu založil ako uhorský kláštor síce Gejza. Ale na mieste, kde už od čias Sama bol kláštor, ktorý založil mních Ammand. Čítaj o ariánoch na tomto portáli.
Hrobný kameň sa celkom určite nachádza na Smrčníku, je možné, že ho Matunák dal zakopať. Posledná správa o ňom, ako píše aj p. Ducár je, že zem okolo neho je rozrytá... Presný popis miesta, kde leží, p. Križko uviedol v Sokole MS. Nachádza sa v priestore pod terajšou svätyňou na Smrčníku, ako píše Križko – asi 20 krokov od vrcholovej rovinky smerom, kde sa kopec prudko skláňa k zvolenskej stolici. Hľadal som ho, dokonca sme aj jeden kameň prevrátili pomocou ťažného lana, ale aj keď tvarom ho pripomínal, nebol to on. Alebo to bol on, ale runy niekto odstránil. Kameň ostal na mieste, nechali sme ho stáť, aby bol zdiaľky viditeľný.
Som rád, že p. Ducár napísal aj o tomto nešťastnom „hrobovom“ kameni tzv. Matičnom, ktorým si terajší predseda Matice slovenskej urobil blamáž. Samozrejme, že to bol balvan z cesty Bielej stopy, kde premával ratrak a škriabance boli pre matičiarov z Nitry a pána predsedu runy . Ak niekto naozaj niekedy tento tzv. pravý „hrobový“ kameň objaví, nech nezopakuje neuvážené odvezenie, ako starčekovia z Nitry , ale nech najprv oznámi AÚ SAV v Nitre, nech tam urobia sondu, či sa naozaj jedná o hrob. Hrob by totiž mohol presne datovať a tak mohol pomôcť dolúštiť nápis na kameni. Horlivosť je niekedy na škodu. Dedkovia za národovský čin dostali od MS diplom. Jeden z aktérov sa mi pochválil osobne fotografiami z odvozu kameňa a aj z odovzdania diplomu osobne predsedom MS.Ing. Mariánom Tkáčom.
Nápis v Kline (kataster Horné Pršany) pri studničke na skale, ktorá je nad kameňom s hlavným nápisom, je Piltz, 1872, nie 1879. Priložil som fotografiu, kde je detail cifrovanej dvojky, ktorá mnohých oklame a čítajú 9. Oklamala aj p. Ducára.
Aj keď to nie je až tak dôležité, či to bolo r. 1872, alebo 1879, predsa to dokladám na posúdenie p. Ducárovi, aj verejnosti
Kniha je teda zosumarizovaním akýchkoľvek zdrojov a prác, v ktorých sa hovorí o Velestúre, ale neprináša rozuzlenie príbehu. Budem neskromný: rozuzlenie príbehu som priniesol ja v práci Runy na Velestúre. Biele miesto slovanskej histórie na tomto portáli.
P. Ducár mne osobne neponúkol to, čo avizoval. Definitívne a prekvapivé rozuzlenie. Lúštenie p. Riegra je úsmevné, nič nevysvetľujúce, ale originálne. Rozhodne sa nemôžem stotožniť s týmto vysvetlením, pretože je veľmi málo pravdepodobné, aby niekto napísal toľko textu v účelovo zostavených rúnach len na to, aby naznačil svoje meno a rok zhotovenia a ešte na nepriateľskom území.
Nápis na Velestúre napísal, alebo dal napísať ev. farár , rektor univerzity v Blatnom potoku (Sárospatak)Gašpar Pils, ktorý cca r. 1584 zostavil runy na to, aby napísal viacero svojich myšlienok na skaly, aby takto ventiloval svoje myšlienky a vedomosti. Bolo to v čase okupácie územia Turkami a zúrivej inkvizície, kedy vysloviť „ U nás, kresťanov panuje slepota ! „ by znamenalo okamžitú popravu. Zrejme jeho príbuzný Piltz 1872 sa práve preto potreboval hrdo zvečniť na samostatnom kameni nad nápisom svojho predchodcu Pilsa. To umocňuje aj dôvod, prečo Pils chodil do Kremnice, či jej okolia. Brat Gašpara Pilsa totiž bol taktiež evanjelický farár, ktorý mal deti...
Prínos knihy pre mňa vidím v zaujímavej kapitole o stibológii. Áno, spojnica medzi Starhradom = Pustým hradom vo Zvolene, Kremnicou a Znievom = Turovom, bola vedená po horách nielen preto, lebo to bola suchá cesta, ale bola to cesta schovaná v horách, nenápadná. Zároveň ďakujem p. Ducárovi za zmienku o poklade z Nagyszentmiklósa, ktorý vypovedá o Hunoch a o ktorom som nevedel. Samozrejme, že kniha ušetrí čas tomu, kto by sa vecou chcel zaoberať znovu, má to pekne zosumarizované. Až na moje práce, ktorým sa nevenoval ako s nádejným správnym riešením prípadu, favorizoval Dr. Riegra. Mne p. Ducár venoval 2,5 strany a len ako úryvky rozhovoru s redaktorom. Pobavil som sa.
Na koniec vyjadrujem svoje sklamanie, pretože na jednej strane názov knihy sľubuje vyjaviť pravdu o Velestúre, no ak tou pravdou je toto komplikované vysvetlenie Dr. Riegra doslova zmanipulované, aby to bol kryptogram, kniha je len dokonalým zhrnutím informácií o jednej bývalej záhade, ktorá v nej aj záhadou ostáva. Vôbec nie je podstatné, že sa jej autor venoval 25 rokov.
Za podobné práce, ako vyhotovil p. Ducár sa vraj dávajú vedecké hodnosti. Azda mi nejakú tiež in memoriam pririeknu za to, že túto vec skutočne doriešil a nielen túto .
Alan Dolog
17.11.2016
Zverejnil Svetomír
Pán Ducár urobil inventúru všetkých možných, aj nemožných zmienok o nápise na Velestúre a v poslednej, dvanástej, povedal by som vrcholiacej kapitole zverejňuje výsledky bádania pana Dr. Riegra, ktorý na to išiel cez kryptografiu.
Na str. 168
Rieger sa odrazil od toho, že riadok štvrtý nápisu na Velestúre je výrazne posunutý doľava.
Kvalitnejšia fotografia nápisu nebola publikovaná.
Pozrite si nápis na Velestúre, ako je „výrazne“ posunutý. Myslím si, že ho posunul zhotoviteľ nápisu prozaicky len preto, lebo šiel po praskline v skale a chcel využiť miesto. Význam posunutia pán Rieger preceňuje účelovo, aby mu vyšlo niečo, čomu veril, aby to naozaj mohol byť kryptogram.
Nepochopiteľné je, že autor spomína, že p. Dr. Rieger, ktorý podľa neho naozaj prišiel na tajomstvo nápisu na Velestúre, sa odrazil od nápisu na zlatých pokladoch z Veľkého Svätého Mikuláša v Rumunsku a neuviedol fotografiu tohto nápisu. Tieto rúny teda ponúknem ja, sú dostupné na internete, poklad má veľkú publicitu.
Absolutne rozdielne runy, ako na Velestúre
Na dne zlatej misy je ariánsky kríž s nápisom vraj v gréčtine. Na vrchnej časti je nápis, možno neskoršieho dáta, ktorý tam urobil niekto iný, ako zhotoviteľ misy. Runy na zlatom predmete sú úplne iné, ako rúny na Velestúre. To je vidieť z obrázka. Aj na iných predmetoch zlatého pokladu z toho istého miesta - Nagyszentmikósa = Sânnicolau Mare, v Rumunsku sú runy. Sú to staromaďarské, resp. hunské runy, nezlučiteľné s „našimi“ na Velestúre. Môžete si o nich prečítať tu: https://ro.wikipedia.org/wiki/Tezaurul_de_la_S%C3%A2nnicolau_Mare, najstaršie z nich pochádzajú zo 4. – 5. storočia. Pritom runy na Velestúre sa podľa p. Ducára vyhotovili o 500 rokov neskôr. Viď. aj toto: http://www.rovasoldal.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/a-nagyszentmiklosi-kincsek-2.-ki-az-aranymuves-.html . Tie runy sú preložené do maďarčiny, vyhotovil ich niekto, ktorý tieto predmety signoval ako HUN. Predmet (zlatá misa) Huni ukradli dajme tomu Gótom (Góti boli cez Wulfilu pevnými ariánmi). V prameni, ktorý predkladám, sa doslova píše, že to vyhotovil stovky rokov pred „posmrtnou rečou“ a zakladajúcou listinou arpádovskou Tihaňou. Neviem síce, pred akou posmrtnou rečou, podstatné je, že nápisy vznikli za panovania Hunov a s runami na Velestúre majú spoločné to isté, čo nápisy Aztékov, s nápismi v Indickom Kočí. NIČ. Navyše nič nemajú spoločné s kryptogramom, ani nemôžu, pretože v tom čase o kryptogramoch neslýchali, nepočuli. P. Rieger porovnáva neporovnateľné. Predmety mali zhromaždiť, ukradnúť niekomu Avari ako predmety z rôznych dôb, najstaršia by mohla byť práve tá misa s ariánskym = gréckym krížom.
Okrem toho p. Ducár sa vyjadruje, že nápis nad Hornými Pršanmi je neusporiadaný, rozhádzaný oproti velestúrskemu a pravdepodobne tieto nápisy nemajú rovnakého pôvodcu. Nuž ani to nie je celkom tak, pretože aj nápis na Velestúre nejde pekne po riadkoch. Len si to pozrite sami. Usporiadanejším ho robia len zvislé línie písmen preto, lebo, ako som písal vo svojom pojednaní o rúnach na Velestúre, ľahšie sa vám bude sekať dlátom po kolmej skale, ako po ležatej. Tým vznikol rozdiel v úhľadnosti písma. Ale hĺbka udáva ten istý druh dláta pri oboch nápisoch. Ostatne, môžete to porovnať aj s inými znakmi a nápismi na skalách okolo Kremnice a H. Pršian, ktoré akosi p. Ducár zabudol spomenúť a zverejniť fotografie, preto to robím za neho ja aj vo svojej práci Runy na Velestúre.... Dôležité je aj to, že nápis na Velestúre zvetráva omnoho rýchlejšie, pretože je doslova bičovaný vetrami, mrazom a vodou, ako nápis nad Pršanmi, ktorý kameň leží v toku vyvretej vody zo studničky a je ňou ohrievaný, neustále je mokrý a leží v strmej rokline, kde fúka nepomerne menej, ako na vrchu Velestúra.
Tento nápis je nad Hornými Pršanmi - "U nás kresťanov panuje slepota !t: Pils faor (farár ordinár)"
znašky ohraničujúce kremnický extravilán v Kremnických horách
aj toto sa nachádza nad Pršanmi
Nie je možné takmer ignorovať, neporovnávať nápis na Velestúre s nápisom nad Hornými Pršanmi a to už vôbec nie, ak máme nad Pršanmi podpis zhotoviteľa nápisu, teda Gašpara Pilsa. Ignorovanie tohto nápisu je účelové.
Zaujímavá je veta v knihe: „Velestúrsky nápis musel byť zostavený na začiatku 11. storočia. Vtedy bolo územie dnešného Slovenska (zhruba v dnešných hraniciach) súčasťou ríše Boleslava Chrabrého.“ Dobrý postreh autora. Prekvapuje ma, že autorovi nebolo divné, že práve tu na Velestúre, vo vtedy nepriateľskom území, sekal nejaký arcibiskup Radla – Astrik z Ostrihomu nápis, ktorému nemal nik rozumieť. Postrádam logiku. Bolo to predsa nepriateľské územie a arcibiskup bol oficiálna osoba, kvôli nejakému nápisu by riskoval teda dosť. Len preto, aby zašifroval svoje meno a rok bez hlbšieho odkazu... chýba tu zmysel diela.
Decimálny systém, ktorý spomína, sa týka matematiky. Je to matematický desatinný systém. Pan Rieger ho použil v lúštení „kryptogramu“ = velesturského nápisu a my máme v tom vidieť úžasnú vec.
Ku kensingtonskému nápisu pridám len úsmev. Píše sa o tom na nete, nech si urobí každý svoj názor.
Pannonhalmu založil ako uhorský kláštor síce Gejza. Ale na mieste, kde už od čias Sama bol kláštor, ktorý založil mních Ammand. Čítaj o ariánoch na tomto portáli.
Hrobný kameň sa celkom určite nachádza na Smrčníku, je možné, že ho Matunák dal zakopať. Posledná správa o ňom, ako píše aj p. Ducár je, že zem okolo neho je rozrytá... Presný popis miesta, kde leží, p. Križko uviedol v Sokole MS. Nachádza sa v priestore pod terajšou svätyňou na Smrčníku, ako píše Križko – asi 20 krokov od vrcholovej rovinky smerom, kde sa kopec prudko skláňa k zvolenskej stolici. Hľadal som ho, dokonca sme aj jeden kameň prevrátili pomocou ťažného lana, ale aj keď tvarom ho pripomínal, nebol to on. Alebo to bol on, ale runy niekto odstránil. Kameň ostal na mieste, nechali sme ho stáť, aby bol zdiaľky viditeľný.
Som rád, že p. Ducár napísal aj o tomto nešťastnom „hrobovom“ kameni tzv. Matičnom, ktorým si terajší predseda Matice slovenskej urobil blamáž. Samozrejme, že to bol balvan z cesty Bielej stopy, kde premával ratrak a škriabance boli pre matičiarov z Nitry a pána predsedu runy . Ak niekto naozaj niekedy tento tzv. pravý „hrobový“ kameň objaví, nech nezopakuje neuvážené odvezenie, ako starčekovia z Nitry , ale nech najprv oznámi AÚ SAV v Nitre, nech tam urobia sondu, či sa naozaj jedná o hrob. Hrob by totiž mohol presne datovať a tak mohol pomôcť dolúštiť nápis na kameni. Horlivosť je niekedy na škodu. Dedkovia za národovský čin dostali od MS diplom. Jeden z aktérov sa mi pochválil osobne fotografiami z odvozu kameňa a aj z odovzdania diplomu osobne predsedom MS.Ing. Mariánom Tkáčom.
Nápis v Kline (kataster Horné Pršany) pri studničke na skale, ktorá je nad kameňom s hlavným nápisom, je Piltz, 1872, nie 1879. Priložil som fotografiu, kde je detail cifrovanej dvojky, ktorá mnohých oklame a čítajú 9. Oklamala aj p. Ducára.
Aj keď to nie je až tak dôležité, či to bolo r. 1872, alebo 1879, predsa to dokladám na posúdenie p. Ducárovi, aj verejnosti
Kniha je teda zosumarizovaním akýchkoľvek zdrojov a prác, v ktorých sa hovorí o Velestúre, ale neprináša rozuzlenie príbehu. Budem neskromný: rozuzlenie príbehu som priniesol ja v práci Runy na Velestúre. Biele miesto slovanskej histórie na tomto portáli.
P. Ducár mne osobne neponúkol to, čo avizoval. Definitívne a prekvapivé rozuzlenie. Lúštenie p. Riegra je úsmevné, nič nevysvetľujúce, ale originálne. Rozhodne sa nemôžem stotožniť s týmto vysvetlením, pretože je veľmi málo pravdepodobné, aby niekto napísal toľko textu v účelovo zostavených rúnach len na to, aby naznačil svoje meno a rok zhotovenia a ešte na nepriateľskom území.
Nápis na Velestúre napísal, alebo dal napísať ev. farár , rektor univerzity v Blatnom potoku (Sárospatak)Gašpar Pils, ktorý cca r. 1584 zostavil runy na to, aby napísal viacero svojich myšlienok na skaly, aby takto ventiloval svoje myšlienky a vedomosti. Bolo to v čase okupácie územia Turkami a zúrivej inkvizície, kedy vysloviť „ U nás, kresťanov panuje slepota ! „ by znamenalo okamžitú popravu. Zrejme jeho príbuzný Piltz 1872 sa práve preto potreboval hrdo zvečniť na samostatnom kameni nad nápisom svojho predchodcu Pilsa. To umocňuje aj dôvod, prečo Pils chodil do Kremnice, či jej okolia. Brat Gašpara Pilsa totiž bol taktiež evanjelický farár, ktorý mal deti...
Prínos knihy pre mňa vidím v zaujímavej kapitole o stibológii. Áno, spojnica medzi Starhradom = Pustým hradom vo Zvolene, Kremnicou a Znievom = Turovom, bola vedená po horách nielen preto, lebo to bola suchá cesta, ale bola to cesta schovaná v horách, nenápadná. Zároveň ďakujem p. Ducárovi za zmienku o poklade z Nagyszentmiklósa, ktorý vypovedá o Hunoch a o ktorom som nevedel. Samozrejme, že kniha ušetrí čas tomu, kto by sa vecou chcel zaoberať znovu, má to pekne zosumarizované. Až na moje práce, ktorým sa nevenoval ako s nádejným správnym riešením prípadu, favorizoval Dr. Riegra. Mne p. Ducár venoval 2,5 strany a len ako úryvky rozhovoru s redaktorom. Pobavil som sa.
Na koniec vyjadrujem svoje sklamanie, pretože na jednej strane názov knihy sľubuje vyjaviť pravdu o Velestúre, no ak tou pravdou je toto komplikované vysvetlenie Dr. Riegra doslova zmanipulované, aby to bol kryptogram, kniha je len dokonalým zhrnutím informácií o jednej bývalej záhade, ktorá v nej aj záhadou ostáva. Vôbec nie je podstatné, že sa jej autor venoval 25 rokov.
Za podobné práce, ako vyhotovil p. Ducár sa vraj dávajú vedecké hodnosti. Azda mi nejakú tiež in memoriam pririeknu za to, že túto vec skutočne doriešil a nielen túto .
Alan Dolog
17.11.2016
Zverejnil Svetomír
Naposledy upravil Svetomír dňa Ut november 22, 2016 4:48 am, celkom upravené 4 krát.
Anonymný- Anonymný
Trocha skromnosti, páni kohúti!
Trocha skromnosti, páni. Tajné dejiny - Pravda o Velestúre, to zaváňa cvengrošovinou a bulvárom. Na velestúrskom nápise totiž nie je nič tajné. A pravdu v knihe tiež nenájdeme! Ešte aj ten istý vydavateľ a podobná obálka. Jeden je na rozpakoch, či takú knihu vôbec otvoriť. Určite zasa zbierka článkov z internetu od kdekoho. To musí napadnúť každého, kto čítal aspoň dve knihy v živote. Autor však nesklamal. Nie je to len zbierka z internetu, ale aj z rôznych publikácií. Taká stredoškolská SOČ. Za to sa tituly pán Svetomír nedávajú. Pre toho, kto vo veci nechce mať vôbec jasno, celkom dobrá kniha. Jasno síce nevnáša, ale zasa je to dobrý prehľad toho, čo sa o veci popísalo. Za to si autor zaslúži pochvalu. Jasno nevnesie ani autor, lebo jeho nápadom ako to bolo, nepresvedčí. Druhý kohút na smetisku síce knihu ešte nenapísal, ale jeho teória je vonku. Vysvetlenie roku 282 po Ture je to najlepšie z nej a za to si zaslúži aby nebol zabudnutý. Lebo všetci akosi doteraz predpokladali, že nápis vznikol buď v 19. storočí ako falzifikát, alebo v roku 282 po Kristovi, alebo po Turovi. Akosi sa zabudlo, že v nápise sa nikde nepíše, že bol napísaný v tom roku. Takže krok správnym smerom. Takže ešte nám chýba tretí autor, ktorý zhodí romantické klapky z očí a trúfne si napísať skutočnú pravdu. Na výsledku, že nápis na Velestúre sa stal už súčasťou našich dejín to nezmení nič.
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
Duboslavovi
Napísal ste to, čo ste napísal, lebo ste si ešte neprečítal článok o Velestúre na tomto portáli. Doporučujem doštudovať, pán Duboslav. A potom sa vám rozjasní a zmeníte názor. Ja len o tom, čo sa týka autora p. Alana Dologa.
P. Duboslav asi netuší, za čo sa dávajú tituly :-).
P. Duboslav asi netuší, za čo sa dávajú tituly :-).
Anonymný- Anonymný
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
S titulmi máte bezpochyby pravdu. Článok od A.Dologa som čítal. Mám iný názor. Ducár má tiež iný názor. Mnohí iní majú tiež iné názory. Nikto nepovedal nič tak isté na sto percent, že by to mohlo byť považované za pravdu. Všetko sú to len hypotézy a možno trocha teórie. Vyhlasovať to za pravdu je nezdravo sebavedomé. Dologova teória sa mi zdá pravdepodobnejšia ako Ducárova. Ešte pravdepodobnejšie sa mi zdá iná teória. Ale to je tiež len teória. Myslím si ale, že k pravde sa dá dopátrať. Aj k rozsudku. Ale pre Bulvár je Ducárova kniha dobrá. Len či ju vôbec bulvárny čitateľ ocení. Ibaže by si myslel, že je to druhý diel od Banáša. Teda, ten som nečítal, len úryvok a tiež mi to stačilo. Ale to je román, takže tam je to na mieste. Tam sa môže písať hocičo.
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
Prihlásil som sa ako Svetomír
Pán Duboslav zaujalo ma, že máte iný názor a zrejme si myslíte, že správny. Každý má na to právo. Ale ak ten názor je aj podložený aspoň indíciami, ak to nie je len chyméra, potom sem s ním. Aj predseda Matice mal názor, že kameň, ktorý doviezli nitranci z Kremnice má ne sebe runy. No ak sa niekto opiera len o pocity, (myslel si, bol presvedčený) dopadne tak, ako pán predseda. Na smiech svojim podriadeným a každému súdnemu človeku, ktorý ten kameň videl. Práve ten človek pritom usporiadal hon na čarodejnice - na amatérskych historikov.
P. Ducár a ja máme jedno spoločné: išli sme s kožou na trh. Ja som sem ponúkol výsledky svojho hľadania. Ale ponúknuť verejnosti knihu, na to je treba sebavedomie. Ja ho len hľadám. Pán Ducár to urobil. Ale na trh ponúka ani nie kožu svoju, ale zbierku názorov iných ľudí.. Z knihy a dokonca aj jej výzoru je jasné, že je blízkym priateľom OC v Prešove. S vašim konštatovaním súhlasím. Ak chce niekto napísať knihu, zdroje sa uvádzajú v prílohe. On vydal knihu zdrojov.
Vidím, že ste si nedopatrením nevšimol, že práve niekoľko príspevkov vyššie som Riegrovu teóriu spochybnil, či dokonca úplne negoval a teda vy napriek tomu ju ešte považujete za možnú. Pravdepodobne ste aj moju prácu, aj túto diskusiu nečítal pozorne, pán Duboslav.
Pri faktografickej knihe sa nedá povedať, že je určená len pre masy. Faktografia rozlišuje masy a odbornú verejnosť?
Alan Dolog
P. Ducár a ja máme jedno spoločné: išli sme s kožou na trh. Ja som sem ponúkol výsledky svojho hľadania. Ale ponúknuť verejnosti knihu, na to je treba sebavedomie. Ja ho len hľadám. Pán Ducár to urobil. Ale na trh ponúka ani nie kožu svoju, ale zbierku názorov iných ľudí.. Z knihy a dokonca aj jej výzoru je jasné, že je blízkym priateľom OC v Prešove. S vašim konštatovaním súhlasím. Ak chce niekto napísať knihu, zdroje sa uvádzajú v prílohe. On vydal knihu zdrojov.
Vidím, že ste si nedopatrením nevšimol, že práve niekoľko príspevkov vyššie som Riegrovu teóriu spochybnil, či dokonca úplne negoval a teda vy napriek tomu ju ešte považujete za možnú. Pravdepodobne ste aj moju prácu, aj túto diskusiu nečítal pozorne, pán Duboslav.
Pri faktografickej knihe sa nedá povedať, že je určená len pre masy. Faktografia rozlišuje masy a odbornú verejnosť?
Alan Dolog
Naposledy upravil Svetomír dňa So november 19, 2016 1:47 pm, celkom upravené 1 krát.
Anonymný- Anonymný
Pravda o Velestúre
Myslím si, že cieľ by sme mali mať spoločný. Dostať všetky nové poznatky min. v základoch pôvodu Slovákov (autochtónny vs. migračný) do oficiálnych slovenských dejín.
Naposledy upravil igor1235 dňa Ne november 20, 2016 8:28 am, celkom upravené 2 krát.
igor1235- Majster
- Počet príspevkov : 532
Členom fóra od : 09.05.2015
Igor, dobrý názor.
Dôvod, prečo sem dávam svoje názory je presne ten, o čom píšete. Ponúkam zadarmo, čo viem, aby som prispel iným k ich bádaniu. Nerobím tajnosti, nechcem vydať knihu. Zatiaľ každý autor chcel mať SVOJU knihu a tak sa stalo .
Anonymný- Anonymný
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Duboslav, Vy ste Miloš Drastich?
walibuk- Majster
- Počet príspevkov : 489
Členom fóra od : 15.03.2016
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Nie som MD ani neviem, čo ste tým chcel povedať. Tajnú Pravdu o Velesture som listoval v kníhkupectve. 11 euro sa mi zdalo veľa za knihu v ktorej som márne hľadal Pravdu. Riegrovu teóriu som akosi prehliadol. Ani Svetomír nič o nej v podstate nenapísal. V dobrej recenzii by som čakal, že nebudem musieť zisťovať s čím recenzent nesúhlasí, ale že to aj napíše. Ani Dolog mňa však nepresvedčil. Je to zaujímavé, nové, ale.... ale je aj pár otáznikov. Aspoň neopisoval a skúsil to.
Igor, nesúhlasím s Vami. Migračná teória nemá čo robiť v našich dejinách. To by sme kvoli objektivite mali dať do učebníc aj to čo sa sem tam objaví v maďarských knihách o Slovákoch. Alebo niečo z českých učebníc zo zač. 20. stor. To by sme si pomohli.
Igor, nesúhlasím s Vami. Migračná teória nemá čo robiť v našich dejinách. To by sme kvoli objektivite mali dať do učebníc aj to čo sa sem tam objaví v maďarských knihách o Slovákoch. Alebo niečo z českých učebníc zo zač. 20. stor. To by sme si pomohli.
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
recenzia o pravde
Duboslav, ak ste si knihu nekúpil, nečítal, prečo ste hneď vehementne so mnou nesúhlasil? Z čoho pramenil váš nesúhlas? S čím ste porovnával? A kde je váš nový názor na problematiku? Ako viete, že máte nový názor, keď ste knihu nečítal? V knihe je názorov plno. Je v tomto vašom písaní nedôslednosť, povrchnosť, alebo nejaká kamufláž? ako viete, že stojí 11€? Nepredáva sa drahšie? Ja ju mám lacno - za 10,95 . Aj s dopravou 13,14. A to samozrejme e-shopom. V kníhkupectvách je to drahšie. Napr. Martinus - 15€. Takže v akom kníhkupectve? Obišiel som 4.
Isteže, máte pravdu, p. Dolog ten svoj názor ani nenazval recenziou, ani ju tak neštylizoval. Mohol to napísať ako recenziu obšírnejšie. Myslím, že to písal pre tých, ktorí držia knihu v ruke. Ale najmä pre autora. Nebolo účelom odhovárať od kúpy. Prečo. Nech p. Ducár dostane svoje peniažky za robotu. Veď pozbierať toľko materiálu je kopec roboty. Aj ja som sklamaný z toho, že p. Ducár kládol na utajované rozuzlenie veľký dôraz, že Riegrove vylúštenie favorizoval a nakoniec bublina praskla. Práve preto, že ho favorizoval napísal o Riegrovej teórii najviac a dal ju nakoniec, ako vyvrcholenie knihy. Ako vyvrcholenie jeho snahy. Isteže, tvrdí, že čitateľ si môže vybrať. Vybrať si môže hlavne tú "úžasnú" teóriu od Riegra. Prečítajte si knihu, alebo poslednú kapitolu č. 12 rovno v kníhkupectve a potom kľudne porovnajte s Dologovým názorom na ňu a tak tu znovu niečo napíšte. Poradím: Martinus robí službu, že elektronicky objednanú knihu dodá na predajňu a telefonicky vám oznámi, že si môžete pre ňu prísť. Prídete, prečítate si onú kapitolu a knihu nekúpite. Martinus vám za to nič nebude účtovať, ale vy ste čítal podstatnú vec, ale nič neplatil. Nemusíte ju čítať kompletne, pretože kapitoly na seba nenaväzujú tak, aby menili význam tej nasledujúcej.
Migračná teória patrí do našich dejín, ale nie tak, ako sa pertraktuje v školách. Predsa Vandali prešli skoro celou Európou, len si všimnime Nitru, Moravu vo Švédsku, Vandalúziu a Silianu v Tunise. Sťahovali sa Maďari, Huni, Góti, Longobardi, Kelti....bola to doba hľadania.
Pred tým Pannonia nemohla byť obývaná, bolo to jazero, potom močiar, morava - a tak následne ostalo jazero menšie - Veľký Biel, Biele jazero, ktoré vysychalo ešte pomalšie a neskôr...A národ sa stále sťahoval...
Walibuk, mám pre vás súkromnú správu, ozvite sa na svetomír@centrum.sk. Na tomto portáli je síce hore tlačítko "súkromné správy", ale nefunguje to.
Isteže, máte pravdu, p. Dolog ten svoj názor ani nenazval recenziou, ani ju tak neštylizoval. Mohol to napísať ako recenziu obšírnejšie. Myslím, že to písal pre tých, ktorí držia knihu v ruke. Ale najmä pre autora. Nebolo účelom odhovárať od kúpy. Prečo. Nech p. Ducár dostane svoje peniažky za robotu. Veď pozbierať toľko materiálu je kopec roboty. Aj ja som sklamaný z toho, že p. Ducár kládol na utajované rozuzlenie veľký dôraz, že Riegrove vylúštenie favorizoval a nakoniec bublina praskla. Práve preto, že ho favorizoval napísal o Riegrovej teórii najviac a dal ju nakoniec, ako vyvrcholenie knihy. Ako vyvrcholenie jeho snahy. Isteže, tvrdí, že čitateľ si môže vybrať. Vybrať si môže hlavne tú "úžasnú" teóriu od Riegra. Prečítajte si knihu, alebo poslednú kapitolu č. 12 rovno v kníhkupectve a potom kľudne porovnajte s Dologovým názorom na ňu a tak tu znovu niečo napíšte. Poradím: Martinus robí službu, že elektronicky objednanú knihu dodá na predajňu a telefonicky vám oznámi, že si môžete pre ňu prísť. Prídete, prečítate si onú kapitolu a knihu nekúpite. Martinus vám za to nič nebude účtovať, ale vy ste čítal podstatnú vec, ale nič neplatil. Nemusíte ju čítať kompletne, pretože kapitoly na seba nenaväzujú tak, aby menili význam tej nasledujúcej.
Migračná teória patrí do našich dejín, ale nie tak, ako sa pertraktuje v školách. Predsa Vandali prešli skoro celou Európou, len si všimnime Nitru, Moravu vo Švédsku, Vandalúziu a Silianu v Tunise. Sťahovali sa Maďari, Huni, Góti, Longobardi, Kelti....bola to doba hľadania.
Pred tým Pannonia nemohla byť obývaná, bolo to jazero, potom močiar, morava - a tak následne ostalo jazero menšie - Veľký Biel, Biele jazero, ktoré vysychalo ešte pomalšie a neskôr...A národ sa stále sťahoval...
Walibuk, mám pre vás súkromnú správu, ozvite sa na svetomír@centrum.sk. Na tomto portáli je síce hore tlačítko "súkromné správy", ale nefunguje to.
Anonymný- Anonymný
Pre : duboslav
Ďakujem za názor. Predsa len vo svojom príspevku uvádzate pochybnosti . "... To by sme kvoli objektivite mali dať do učebníc aj to čo sa sem tam objaví v maďarských knihách o Slovákoch. Alebo niečo z českých učebníc zo zač. 20. stor.... " Viete objektívne preukázať iba autochtónnosť Slovenov ? napr. v línii Kováči - Sloveni - Slovensko - Slovák a pod. ? Možno by stálo za poznanie, preložiť knihy našich starých historikov z obdobia Uhorska. Stručne napr. Peter Révai - ako prvý historik objasňoval starobylosť Slovákov, Daniel Sinapius - ako prvý slovenský vzdelanec vystupoval proti nadmernému počešťovaniu slovenčiny, Ján Fischer-Piscatoris - autor obrany slovenského jazyka, hľadá pôvod Slovanov a Slovákov v slove Sláva, Samuel Timon - zaoberal sa etnogenézou Slovákov, poukazoval na ich starobylosť a národnú samostatnosť, kde vo svojich spisoch a dejinách Uhorska dokazuje, že Slováci dávno pred príchodom Maďarov, obývali územie Uhorska, Juraj Papánek - Slovákom prisúdil veľkomoravskú aj cyrilometodskú tradíciu, bránil rovnoprávnosť Slovákov v Uhorsku, Slovensko považuje za pôvodné územie Slovanov a slovenčinu za pôvodnú „matku“ slovanských jazykov; jeho dielo Historia gentis Slavae, ovplyvnilo nasledujúce generácie. Keltov a Germánov považoval za Slovákov, Juraj Sklenár - polohu Veľkej Moravy umiestnil na územie Moravy v Srbsku, ... atď. Toto všetko si naozaj vyžaduje štúdium,opakované preklady, ak sú a zjednotenie vedomostí a nových nálezov, inak budeme naďalej tápať v kruhu pochybností.
igor1235- Majster
- Počet príspevkov : 532
Členom fóra od : 09.05.2015
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Igor, ale na sypanie popola na naše hlavy máme iných, tak si to nerobme sami, keď iní to sami sebe tiež nerobia. V snahe byť objektívni sa dopúšťame hlúposti, ale nemôžeme používať iné zbrane ako naši protivníci, lebo prehráme. Takže tú autochtónosť nech nám vyvracajú oni, my si predsa nebudeme píliť konár pod nohami "v záujme vedy a pravdy" , ktoré v tomto spore vôbec nefigurujú.
Vidím, že máte prehľad a preto aj vy vidíte, že všetky slovensky a slovansky smerujúce teórie boli postupne nahradené tými inými. A celkom zjavné je, že pre tie iné teórie nie je ani toľko dôkazov ako pre tie naše. Len propaganda tých druhých pracovala lepšie. Nakoniec, veď mali v rukách štátnu moc, školstvo a kopec nohsledov a kolaborantov.
A títo majú dodnes obsadené aj naše "slovenské" inštitúcie. Tam by bol zaujímavý genealogický a genetický výskum!
Vidím, že máte prehľad a preto aj vy vidíte, že všetky slovensky a slovansky smerujúce teórie boli postupne nahradené tými inými. A celkom zjavné je, že pre tie iné teórie nie je ani toľko dôkazov ako pre tie naše. Len propaganda tých druhých pracovala lepšie. Nakoniec, veď mali v rukách štátnu moc, školstvo a kopec nohsledov a kolaborantov.
A títo majú dodnes obsadené aj naše "slovenské" inštitúcie. Tam by bol zaujímavý genealogický a genetický výskum!
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Svetomír, predsa Vám nebudem písať, kde to mám do kníhkupectva najbližšie. Cenu si robí predajca. Jeden sa uspokojí, keď zarobí tri eurá, keď si myslí, že kniha by dlho ležala na sklade, teda uspokojí sa s rýchlym ziskom 6 euro za dve, iný čaká na zákazníka, ktorý mu dá zarobiť na dvoch knihách po sedem euro. S tým, koľko dostane autor to nemá nič spoločného. Toho vydavateľ vybaví ľavou zadnou bakšišom. Takže autorovi z hľadiska zisku nič nepribudne ani neubudne, či už knihu niekto kúpi alebo nie.
Riegerovu teóriu som akosi nepreštudoval, ale tú Dologovu áno. No, nepresvedčila ma, čo s tým narobíte.
Riegerovu teóriu som akosi nepreštudoval, ale tú Dologovu áno. No, nepresvedčila ma, čo s tým narobíte.
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
Duboslav, tá cena knihy
je na tom celom mojom príspevku namenej dôležitá. Čo s tým narobím? No nič. Autor knihy nikdy neuzná, že to je inak, ak je presvedčený od kosti, že Rieger :-). A tak sa zabávam. A vy tiež. Tak máme peknú nedeľu Ale nadpis má tá kniha zlý. Žiadna pradva v nej nie je. Je to kniha o zdrojoch. Chýba pravda.
Naposledy upravil Svetomír dňa Ut november 22, 2016 4:55 am, celkom upravené 1 krát.
Anonymný- Anonymný
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Pozdravujem, páni.
Som rád, že moja kniha vyvolala ohlas, preto zareagujem na pár viet v debate.
Teda najprv k samotnému nápisu: moja kniha má názov Pravda o Velestúre, tomu sa venujem ako hlavnej téme. Preto ma nápis nad Hornými Pršanmi zaujíma iba ako pridružená záležitosť, sekundárna, ja za seba tvrdím, že autor nápisu na Velestúrskej skale je jedna osoba a nápisu nad Hornými Pršanmi iná osoba. To, že pán Dolog ich dáva dokopy, ako dielo jedného autora, je jeho vec, ja jeho názory nezdieľam a v knihe opisovať samozrejme nebudem. Má slobodu prejavu, môže si písať, čo chce. Som k p. Dologovi stále priateľsky naklonený, a nezdieľam jeho "pravdu", lebo nesúhlasím s viacerými jeho tézami: nápis na kolmej stene Velestúrskej skale má podľa mňa 1000 rokov, je chránený pred severným aj východným vetrom, odkiaľ ide najviac vlahy a vetra, naopak nápis v Kline (Horné Pršany) je podľa mňa na takmer vodorovnej skale vystavený viac mrazom, veď voda zo studničky, alebo zo snehu a dažďa v noci zamrzne a ľad skôr trhá drážku vytvorenú dlátom autora. Navyše nesúhlasím s tým, že nápis je podobný, zakrivený: Na Velestúre je v priamkach, len na jednom mieste uteká popod prirodzenú prasklinu skaly, naopak na Kline je to do poloblúka. Nápis jet tu rozhádzaný, niektoré ryhy písmen ako keby nedokončené, nerovnako hlboké, mne to pripomína falošný nápis na Cvičnej skale nad Zechenterkou. K autorstvu Pilsa či Pilza ako tvorcu a neskôr lesníka, jeho príbuzného, sa nevyjadrujem, neverím tomu, ale p. Dologovi želám, aby napísal knihu o nápise v Kline.Tam mi to nevadí, ja som písal svoju knihu o tom, čo považujem za vhodné. Je to moja kniha, podľa Ústavy SR mám na to právo, nebudem hlásať to, čomu neverím.Taktiež neverím tomu, čo popísali nejakí maďarskí vedci o písme zo Svätého Mikuláša. Stále klamali a klamú, a v tomto im mám veriť?
Ešte je tam viac útokov či lepšie pripomienok: odporúčam kritikom, aby si poriadne prečítali moju knihu, nekomentovali to, čo nečítali. Vo veci nápisu zo Svätého Mikuláša v Rumunsku: pán Rieger sa im venoval v iných dielach, rovnako aj nápisom z Poľska, z Mikorzynu, on v nich vidí analógiu, jedného autora, a to by som musel z pozostalosti uverejniť minimálne jednu knihu p. Riegra, aby som to dal na posúdenie verejnosti. Vychádzam z toho, čo napísal p. Rieger, v mnohom sa s ním stotožňujem, a Laurín a iné fakty ma v tom podporujú.
Ešte sa vrátim k nápisu na Velestúre. Totiž ten štvrtý riadok nie je "výrazne"posunutý. Je v reáli posunutý oproti tretiemu riadku iba o centimeter - dva, čo nie je "výrazné". O to Riegrovi vôbec nešlo. Tu je dôležité rozloženie slova, zápis iba niekoľkých znakov do celého dlhého voľného miesta pre omnoho väčší počet znakov. To nie je posun, tu sa jedná o počet znakov, v tom je základ! To je to posolstvo, zakódované v tom štvrtom riadku. Nepodsúvať iné, než som napísal, prosím, páni. Tu je aj snaha autora (podľa mňa biskupa Radlu či Astrika) dať na úvod štvrtého riadku písmeno, ktoré potrebuje do kryptogramu. A ďalšie aspekty, viď kniha.
Tiež nechápem, ako sa opisuje Radla. Aké nepriateľské územie.Veď Astrik je otcom mierovej logickej hranice medzi dvoma bratskými štátmi - poľským a uhorským, pričom sa s Boleslavom Chrabrým dobre poznal, jeho žiak a priateľ Vojtech umrel v Poľsku, kde bol uctievaný...Ja prirovnávam Astrika k dnešnému Lavrovovi, ktorý je naozaj diplomatom najvyššieho rangu.Jednoducho nerozumiem tejto téme p. Dologa.
A ešte k očakávaniam svojich kritikov: písal som knihu ako súpis faktov o Velestúre, môžeme použiť aj zveličene slovo encyklopédia o Velestúre, a ani za slovo inventúra sa nehnevám, lebo je to tak. Chcel som očistiť pamiatku Križka, dať obyvateľom Kremnice knižku, aby v nej boli vyvrátené tradované lži, polopravdy... Aby som im navrátil hrdosť na Velestúr.Na prezentácii v Kremnici som zažil vrelé prijatie, staré panie mi ďakovali, že som sa na to podujal. Mesto Kremnica je ťažko skúšané, lebo je to hladová dolina, mladí ľudia ušli preč, mesto nie je okresným mestom, chýbajú tam pracovné miesta, mesto upadá, ja osobne konštatujem recesiu oproti minulým rokom. Preto som ja - Rusín z Prešova - napísal knihu o Kremnici a okolí, aby som ich povzbudil, a odozva od samotných Kremničanov je veľmi dobrá.Písal som to pre nich, pre stovky Kremničanov (a Bystričanov), nie pre pár prehnane sebavedomých bádateľov (koľko ich bude? - desať dokopy?). Preto je táto kniha.
Najprv treba vyčistiť stôl od klamstiev, a potom písať nové hypotézy. Mne sa to dúfam podarilo, dnes si už nikto asi netrúfne písať o Velestúre ako mieste v pralese, o drobivej skale andezite, o autorstve nápisu - že to sekal Križko či nejaký jeho kamarát, už nikto nebude písať o tvare skaly,ktorá pripomína čutoru.A podobné bludy.
Teda páni, chladnú hlavu, racionálnejšie argumenty, a slušnú vecnú kritiku. Ja sa jej nebránim, teším sa na brainstorming.Zotrvajme ale v slušnej debate.Teším sa, že sa dozviem niečo nové, čo posunie celú vec dopredu.
S úctou
autor
Ján Ducár
Som rád, že moja kniha vyvolala ohlas, preto zareagujem na pár viet v debate.
Teda najprv k samotnému nápisu: moja kniha má názov Pravda o Velestúre, tomu sa venujem ako hlavnej téme. Preto ma nápis nad Hornými Pršanmi zaujíma iba ako pridružená záležitosť, sekundárna, ja za seba tvrdím, že autor nápisu na Velestúrskej skale je jedna osoba a nápisu nad Hornými Pršanmi iná osoba. To, že pán Dolog ich dáva dokopy, ako dielo jedného autora, je jeho vec, ja jeho názory nezdieľam a v knihe opisovať samozrejme nebudem. Má slobodu prejavu, môže si písať, čo chce. Som k p. Dologovi stále priateľsky naklonený, a nezdieľam jeho "pravdu", lebo nesúhlasím s viacerými jeho tézami: nápis na kolmej stene Velestúrskej skale má podľa mňa 1000 rokov, je chránený pred severným aj východným vetrom, odkiaľ ide najviac vlahy a vetra, naopak nápis v Kline (Horné Pršany) je podľa mňa na takmer vodorovnej skale vystavený viac mrazom, veď voda zo studničky, alebo zo snehu a dažďa v noci zamrzne a ľad skôr trhá drážku vytvorenú dlátom autora. Navyše nesúhlasím s tým, že nápis je podobný, zakrivený: Na Velestúre je v priamkach, len na jednom mieste uteká popod prirodzenú prasklinu skaly, naopak na Kline je to do poloblúka. Nápis jet tu rozhádzaný, niektoré ryhy písmen ako keby nedokončené, nerovnako hlboké, mne to pripomína falošný nápis na Cvičnej skale nad Zechenterkou. K autorstvu Pilsa či Pilza ako tvorcu a neskôr lesníka, jeho príbuzného, sa nevyjadrujem, neverím tomu, ale p. Dologovi želám, aby napísal knihu o nápise v Kline.Tam mi to nevadí, ja som písal svoju knihu o tom, čo považujem za vhodné. Je to moja kniha, podľa Ústavy SR mám na to právo, nebudem hlásať to, čomu neverím.Taktiež neverím tomu, čo popísali nejakí maďarskí vedci o písme zo Svätého Mikuláša. Stále klamali a klamú, a v tomto im mám veriť?
Ešte je tam viac útokov či lepšie pripomienok: odporúčam kritikom, aby si poriadne prečítali moju knihu, nekomentovali to, čo nečítali. Vo veci nápisu zo Svätého Mikuláša v Rumunsku: pán Rieger sa im venoval v iných dielach, rovnako aj nápisom z Poľska, z Mikorzynu, on v nich vidí analógiu, jedného autora, a to by som musel z pozostalosti uverejniť minimálne jednu knihu p. Riegra, aby som to dal na posúdenie verejnosti. Vychádzam z toho, čo napísal p. Rieger, v mnohom sa s ním stotožňujem, a Laurín a iné fakty ma v tom podporujú.
Ešte sa vrátim k nápisu na Velestúre. Totiž ten štvrtý riadok nie je "výrazne"posunutý. Je v reáli posunutý oproti tretiemu riadku iba o centimeter - dva, čo nie je "výrazné". O to Riegrovi vôbec nešlo. Tu je dôležité rozloženie slova, zápis iba niekoľkých znakov do celého dlhého voľného miesta pre omnoho väčší počet znakov. To nie je posun, tu sa jedná o počet znakov, v tom je základ! To je to posolstvo, zakódované v tom štvrtom riadku. Nepodsúvať iné, než som napísal, prosím, páni. Tu je aj snaha autora (podľa mňa biskupa Radlu či Astrika) dať na úvod štvrtého riadku písmeno, ktoré potrebuje do kryptogramu. A ďalšie aspekty, viď kniha.
Tiež nechápem, ako sa opisuje Radla. Aké nepriateľské územie.Veď Astrik je otcom mierovej logickej hranice medzi dvoma bratskými štátmi - poľským a uhorským, pričom sa s Boleslavom Chrabrým dobre poznal, jeho žiak a priateľ Vojtech umrel v Poľsku, kde bol uctievaný...Ja prirovnávam Astrika k dnešnému Lavrovovi, ktorý je naozaj diplomatom najvyššieho rangu.Jednoducho nerozumiem tejto téme p. Dologa.
A ešte k očakávaniam svojich kritikov: písal som knihu ako súpis faktov o Velestúre, môžeme použiť aj zveličene slovo encyklopédia o Velestúre, a ani za slovo inventúra sa nehnevám, lebo je to tak. Chcel som očistiť pamiatku Križka, dať obyvateľom Kremnice knižku, aby v nej boli vyvrátené tradované lži, polopravdy... Aby som im navrátil hrdosť na Velestúr.Na prezentácii v Kremnici som zažil vrelé prijatie, staré panie mi ďakovali, že som sa na to podujal. Mesto Kremnica je ťažko skúšané, lebo je to hladová dolina, mladí ľudia ušli preč, mesto nie je okresným mestom, chýbajú tam pracovné miesta, mesto upadá, ja osobne konštatujem recesiu oproti minulým rokom. Preto som ja - Rusín z Prešova - napísal knihu o Kremnici a okolí, aby som ich povzbudil, a odozva od samotných Kremničanov je veľmi dobrá.Písal som to pre nich, pre stovky Kremničanov (a Bystričanov), nie pre pár prehnane sebavedomých bádateľov (koľko ich bude? - desať dokopy?). Preto je táto kniha.
Najprv treba vyčistiť stôl od klamstiev, a potom písať nové hypotézy. Mne sa to dúfam podarilo, dnes si už nikto asi netrúfne písať o Velestúre ako mieste v pralese, o drobivej skale andezite, o autorstve nápisu - že to sekal Križko či nejaký jeho kamarát, už nikto nebude písať o tvare skaly,ktorá pripomína čutoru.A podobné bludy.
Teda páni, chladnú hlavu, racionálnejšie argumenty, a slušnú vecnú kritiku. Ja sa jej nebránim, teším sa na brainstorming.Zotrvajme ale v slušnej debate.Teším sa, že sa dozviem niečo nové, čo posunie celú vec dopredu.
S úctou
autor
Ján Ducár
Ján Ducár- Anonymný
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Budem sa snažiť byť slušným. Hoci neviem, kde som nebol.
Nie je možné zamieňať Pilsa (1580?) s Piltzom horárom (1872). Východzia veta v knihe je : Najnápadnejší je riadok štvrtý, ktorý je nápadne vysunutý doľava. Tento riadok obsahuje iba šesť písmen, ale v nich je začiatok mena Astrika.atd. Nápadne nie je 1-2 centimetre. Nápadne je v reáli cca 8 - 10 cm, ale treba si všimnúť, že všetky riadky sa pusúvajú po praskline. Ak posunutie posledného má nejaký skrytý význam, potom ho majú aj ostatné.
Ale už nebudem pokračovať, pretože čitateľ už bude mať z toho aj tak guláš. Myslím, že čo malo byť napísané, napísané bolo. Škoda pre autora, že to považoval za neslušnosť.
Nie je možné zamieňať Pilsa (1580?) s Piltzom horárom (1872). Východzia veta v knihe je : Najnápadnejší je riadok štvrtý, ktorý je nápadne vysunutý doľava. Tento riadok obsahuje iba šesť písmen, ale v nich je začiatok mena Astrika.atd. Nápadne nie je 1-2 centimetre. Nápadne je v reáli cca 8 - 10 cm, ale treba si všimnúť, že všetky riadky sa pusúvajú po praskline. Ak posunutie posledného má nejaký skrytý význam, potom ho majú aj ostatné.
Ale už nebudem pokračovať, pretože čitateľ už bude mať z toho aj tak guláš. Myslím, že čo malo byť napísané, napísané bolo. Škoda pre autora, že to považoval za neslušnosť.
Anonymný- Anonymný
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Tak k Lavrovovi. To je dobré.
walibuk- Majster
- Počet príspevkov : 489
Členom fóra od : 15.03.2016
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
Duboslav, nič v zlom, chcel by so získať aj sloWáni z tieňa I.
walibuk- Majster
- Počet príspevkov : 489
Členom fóra od : 15.03.2016
Žiadny problém.
walibuk napísal:Duboslav, nič v zlom, chcel by so získať aj sloWáni z tieňa I.
Nech sa páči: http://epos.sk/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=269&virtuemart_category_id=28
duboslav- Počet príspevkov : 9
Členom fóra od : 23.02.2016
Re: Pravda o Velestúre - nová kniha
To je dvojka, chcel by som aj ten prvý diel, ale ten nikde nie je v predaji.
walibuk- Majster
- Počet príspevkov : 489
Členom fóra od : 15.03.2016
Posledné vyjadrenie sa ku knihe. Alan Dolog
Svetomír včera napísal, správne. Bežný čitateľ čítajúci tieto riadky je už zamotaný a poslúchnem ho, napíšem posledné stanovisko. Už sa k tejto veci nevrátim, nemám na to čas.
Uvádzal som objektívne skutočnosti, ktoré nie sú závislé na tom, či im niekto verí, alebo nie.
1. Str. 166: Citát: „Je pravidlom u nápisov tohto druhu (typu runových nápisov), že číslica v ňom uvedená je fingovaná a a slúži iba ako pomôcka k výpočtu kalendárneho kryptogramu...“ Pozor, v prípade Velestúra číslica 280 nám oznamuje, že r. 280 Silian zboril Kremenitju. Pôvodný text, že zboril 280 hradov bol nezmysel, samozrejme, preto Rieger napísal, že číslica je len pomocná, zdanlivo nelogická. Ona teda je logická a veľmi. Silian prešiel Kremnicou a r. 282 ho zastavil Riman v Sedmohradsku. Zapadá do dejín. Tu Rieger už zle začal.
2. str. 167 – 168 : Riadky, ako píše Svetomír sú postupne po praskline poposúvané všetky. Ak je posledný pre Riegra nápadne a významovo posunutý, je treba vysvetliť, prečo posunutie riadkov nad týmto riadkom nie je nápadné. Pritom ten posledný riadok je posunutý najmemej. Toto „povšimnutie“ p. Riegra je jednoznačne účelové.
Okrem toho, píšete, že riadky sú oproti pršianskym rovné. Len sa na ne poriadne pozrite. Všetky sú zvlnené. Písal, ako prišlo. Nenarobil si linajky. Rovnako v Pršanoch. Ak chcete nahovoriť verejnosti opak, podceňujete nielen ich rozum, ale aj oči . A teraz som asi neslušný, že? Nie som.
3. Poklad zo Sv. Mikuláša naozaj pochádza z čias, keď krajinu od Byzancie ďaleko na západ, celkom určite aj franskú ríšu, ovládali ariáni používajúci grécky rovnoramenný kríž. Nápis na tej mise, ale aj na ostatných dieloch pokladu je písaný v staromaďarských rúnach, ktoré sa Radla naučiť mohol, lebo ich Maďari poznali, ale nič nemajú spoločné s písmom na Velestúre a s Radlom samotným. Tu vôbec nie je dôležité, čo hovoria maďarskí vedci, poklad skúmali aj Rakúšania a Nemci.
Dôležité: Zlatý poklad z V. Mikuláša bol zo zeme vykopaný náhodne r. 1799. Cca 770 rokov po smrti Astrika. Takmer 10 kg zlatých predmetov. Ak by toto zlato mal v rukách arcibiskup Radla = Astrig cca r. 1000 – 1020, tento zlatý poklad by nebol v zemi do r. 1799, ale bol by s ostatným zlatom pekne v kráľovskej pokladnici v sídle kráľa, alebo v sídle arcibiskupa. Rovnako, ako tento poklad, pretože bol nájdený za Rakúsko-Uhorska je dodnes vo Viedni. Čiže p. Rieger posudzoval niečo, čo naozaj nie je zlučiteľné s Velestúrom a s arcibiskupom Radlom. 10 kg zlata nechá v zemi iba ten, koho donúti tak konať vojna, smrteľné nebezpečenstvo. Ale Astrig to nebol. Astrig by to zlato nezakopal a tobôž 300 km od Ostrihomu. Ak by ho niekto (Astrik, či kráľ) zakopal, tak v Ostrihome. Podľa archeológov poklad bol zakopaný najneskôr za Avarov – do r. 791, kedy boli definitívne porazení. Opakujem, poklad v čase života Astriga bol v zemi, nikto o ňom nevedel do r. 1799.
4. str. 169, 170 výpočet číselného údaja, teda roku. Rieger krkolomne dospel k roku 958, pritom toto číslo vlastne neznamená nič. Pretože na záver p. Ducár píše: "Velestúrsky nápis musel byť zostavený na začiatku 11. storočia“. Teda rok 958 je mu na nič. Bol zbytočne a pracne vyfabrikovaný.
5. Citát: "Nápis podľa Riegra je akýsi druh pomníka. Dokonca je vraj napísaný v prvej osobe." No v nápise „Prěchach Silian ot morane zrumich Kremenitju te Turv i vsia grada i bě gode po Turu dvěste te osmdst.“ nie je písaný v žiadnej osobe, je neosobný, má jasnú logiku, bez inotajov. Rieger vychádzal z nedokonalého lúštenia, kde Silian zbúral 280 hradov. Chyba.
6. Na záver k Radlovi alias Astrikovi: bol to druhý najmocnejší muž vo vtedajšom Uhorsku. Postrádam dôvod, prečo by on potreboval práve na Velestúre vytesávať nejaký nápis, šifrovať ho a ešte v anagramoch a akrostychoch. Predsa v tom čase mohol kľudne v čitateľnom písme a známej reči tesať nápisov na skalách okolo Ostrihomu koľko chcel a neurobil to. To práve na Velestúre ho pochytil rozmar a písal-tesal. Myslíte si naozaj, že toto má byť pravdepodobné? To Pils, súc vzdelaný človek žijúci v pohnutých časoch často chodiaci do Kremnice mohol mať potrebu ventilovať vedomosti a pocity šifrované runami. Boli tu Turci a inkvizícia. A on nebol až tak vysoko, aby si mohol byť istý, že prežije, keď mu na to prídu. Jeho predchodca Kremničan Fischer, tiež voľnomyšlienkár a rebel - farár, bol zhodený z veže v Krásnej hôrke. Čítajte článok o Runach na Velestúre na tomto portáli.
7. Pršiansky kameň je trvale ohrievaný vodou z prameňa asi 4 m nad ním a keď som tam bol v zime, tak nad kameňom bol ľadový pancier. Keď som naň stúpil, ľad sa prelomil a ja som ho odkopol. Ľad nebol primrznutý, spojený, s kameňom a teda kameň nebol zamrznutý. Teplota vody vyvierajúcej nad kameňom má totiž cca 6 – 10 stupňov, pretože teplota zeme cca 1,5 m pod povrchom má konštantne 9 – 11 stupňov. Ako technik to zrejme viete. To znamená, že nijako vtedy nezvetrával, ani nepôsobila naň erózia, doslova mal na sebe pevný pancier, ktorý ho chránil. Velestúrsky nápis je na kolmom brale, ktoré zmokne a vyschne, zmrzne a ošľaháva ho vietor a v minulosti ho slabo naleptávali korienky machu. Vieme, že ho po Križkovi tiež drhli kefami, napúšťali olejom, aby mohli sňať niekoľko odliatkov a pod. Zvetráva teda nepomerne rýchlejšie, ako pršiansky, ktorý je chránený zalesneným východným svahom.
8. Váš citát :“ K autorstvu Pilsa či Pilza ako tvorcu a neskôr lesníka, jeho príbuzného, sa nevyjadrujem, neverím tomu, ale p. Dologovi želám, aby napísal knihu o nápise v Kline.“
Knihu o tom písať určite nebudem, nie je to téma na knihu. Je možné len túto tému použiť v širšom kontexte. Možno niekedy... Ako písal Svetomír, nie je možné stotožňovať Piltza 1872 s Pilsom farárom, ktorý nápisy vyhotovil, alebo nechal vyhotoviť. Neveriť tomu je vaše právo. Ovšem ignorovať podpis na skale „Pils“ a ešte aj jeho titul t: faor = farár ordinár znamená, že nechcete akceptovať ani jeho vlastné signovanie. Predsa ten človek sa tam podpísal a prečo to ignorovať?
V jednom momente som si povedal : asi mi chce nahovoriť, že horár Piltz vlastne celý nápis mohol narafičiť na Pilsa farára ordinára. Lenže to písmo nad studničkou je úplne inej kvality. Neporovnateľné.
Ale predsa. Dajme tomu, že by bol tak mazaný a predsa to bol ten horár. Potom ale chýba zmysel tej celej roboty. Znamenalo by to, že horár bývajúci v zemljanke si všimol nápis na Velestúre, naučil sa runy, teda vylúštil ich abecedu a potom napísal svoj nápis nad Pršany a tak nápis v novodobom písme s rokom 1872. Nuž, to by mi ani vo sne nenapadlo. Hlúposť ako Brno. To mi určite nahovoriť nechcete. Dejiny boli omnoho jednoduchšie, ako sa snažíme ich podať.
Celá kapitola č. 12, v ktorej mala byť pravda o nápise je zlá. Nič neobjavujúca, je to celé chybné.
9. Stať okolo nepriateľského územia mažem, áno, Radla mohol premávať na tomto území, bolo už súčasťou Uhorského kráľovstva. V tomto jednom bode som sa mýlil. Ale predošlé argumenty stačia na vyvrátenie Riedlovej „pravdy“.
Pamiatka p. Križku je očistená, patrí nám obom poklona. Križko ani náhodou nemohol nápis vyhotoviť. Kto si prečíta vaše, či moje dielko na to príde sám. Komu to nestačí, nech vykope Matunáka a nech ho požiada o ospravedlnenie a nech Matunák prezradí, čo urobil s „hrobným“ kameňom . Ale samotnému nápisu ste urobil medvediu službu: zverejnil ste ako pravdepodobnú, či istú,teóriu, ktorá urobí nielen v hlavách laickej verejnosti chaos a už táto generácia, ani nasledujúce neuverí ničomu.
Alan DologUvádzal som objektívne skutočnosti, ktoré nie sú závislé na tom, či im niekto verí, alebo nie.
1. Str. 166: Citát: „Je pravidlom u nápisov tohto druhu (typu runových nápisov), že číslica v ňom uvedená je fingovaná a a slúži iba ako pomôcka k výpočtu kalendárneho kryptogramu...“ Pozor, v prípade Velestúra číslica 280 nám oznamuje, že r. 280 Silian zboril Kremenitju. Pôvodný text, že zboril 280 hradov bol nezmysel, samozrejme, preto Rieger napísal, že číslica je len pomocná, zdanlivo nelogická. Ona teda je logická a veľmi. Silian prešiel Kremnicou a r. 282 ho zastavil Riman v Sedmohradsku. Zapadá do dejín. Tu Rieger už zle začal.
2. str. 167 – 168 : Riadky, ako píše Svetomír sú postupne po praskline poposúvané všetky. Ak je posledný pre Riegra nápadne a významovo posunutý, je treba vysvetliť, prečo posunutie riadkov nad týmto riadkom nie je nápadné. Pritom ten posledný riadok je posunutý najmemej. Toto „povšimnutie“ p. Riegra je jednoznačne účelové.
Okrem toho, píšete, že riadky sú oproti pršianskym rovné. Len sa na ne poriadne pozrite. Všetky sú zvlnené. Písal, ako prišlo. Nenarobil si linajky. Rovnako v Pršanoch. Ak chcete nahovoriť verejnosti opak, podceňujete nielen ich rozum, ale aj oči . A teraz som asi neslušný, že? Nie som.
3. Poklad zo Sv. Mikuláša naozaj pochádza z čias, keď krajinu od Byzancie ďaleko na západ, celkom určite aj franskú ríšu, ovládali ariáni používajúci grécky rovnoramenný kríž. Nápis na tej mise, ale aj na ostatných dieloch pokladu je písaný v staromaďarských rúnach, ktoré sa Radla naučiť mohol, lebo ich Maďari poznali, ale nič nemajú spoločné s písmom na Velestúre a s Radlom samotným. Tu vôbec nie je dôležité, čo hovoria maďarskí vedci, poklad skúmali aj Rakúšania a Nemci.
Dôležité: Zlatý poklad z V. Mikuláša bol zo zeme vykopaný náhodne r. 1799. Cca 770 rokov po smrti Astrika. Takmer 10 kg zlatých predmetov. Ak by toto zlato mal v rukách arcibiskup Radla = Astrig cca r. 1000 – 1020, tento zlatý poklad by nebol v zemi do r. 1799, ale bol by s ostatným zlatom pekne v kráľovskej pokladnici v sídle kráľa, alebo v sídle arcibiskupa. Rovnako, ako tento poklad, pretože bol nájdený za Rakúsko-Uhorska je dodnes vo Viedni. Čiže p. Rieger posudzoval niečo, čo naozaj nie je zlučiteľné s Velestúrom a s arcibiskupom Radlom. 10 kg zlata nechá v zemi iba ten, koho donúti tak konať vojna, smrteľné nebezpečenstvo. Ale Astrig to nebol. Astrig by to zlato nezakopal a tobôž 300 km od Ostrihomu. Ak by ho niekto (Astrik, či kráľ) zakopal, tak v Ostrihome. Podľa archeológov poklad bol zakopaný najneskôr za Avarov – do r. 791, kedy boli definitívne porazení. Opakujem, poklad v čase života Astriga bol v zemi, nikto o ňom nevedel do r. 1799.
4. str. 169, 170 výpočet číselného údaja, teda roku. Rieger krkolomne dospel k roku 958, pritom toto číslo vlastne neznamená nič. Pretože na záver p. Ducár píše: "Velestúrsky nápis musel byť zostavený na začiatku 11. storočia“. Teda rok 958 je mu na nič. Bol zbytočne a pracne vyfabrikovaný.
5. Citát: "Nápis podľa Riegra je akýsi druh pomníka. Dokonca je vraj napísaný v prvej osobe." No v nápise „Prěchach Silian ot morane zrumich Kremenitju te Turv i vsia grada i bě gode po Turu dvěste te osmdst.“ nie je písaný v žiadnej osobe, je neosobný, má jasnú logiku, bez inotajov. Rieger vychádzal z nedokonalého lúštenia, kde Silian zbúral 280 hradov. Chyba.
6. Na záver k Radlovi alias Astrikovi: bol to druhý najmocnejší muž vo vtedajšom Uhorsku. Postrádam dôvod, prečo by on potreboval práve na Velestúre vytesávať nejaký nápis, šifrovať ho a ešte v anagramoch a akrostychoch. Predsa v tom čase mohol kľudne v čitateľnom písme a známej reči tesať nápisov na skalách okolo Ostrihomu koľko chcel a neurobil to. To práve na Velestúre ho pochytil rozmar a písal-tesal. Myslíte si naozaj, že toto má byť pravdepodobné? To Pils, súc vzdelaný človek žijúci v pohnutých časoch často chodiaci do Kremnice mohol mať potrebu ventilovať vedomosti a pocity šifrované runami. Boli tu Turci a inkvizícia. A on nebol až tak vysoko, aby si mohol byť istý, že prežije, keď mu na to prídu. Jeho predchodca Kremničan Fischer, tiež voľnomyšlienkár a rebel - farár, bol zhodený z veže v Krásnej hôrke. Čítajte článok o Runach na Velestúre na tomto portáli.
7. Pršiansky kameň je trvale ohrievaný vodou z prameňa asi 4 m nad ním a keď som tam bol v zime, tak nad kameňom bol ľadový pancier. Keď som naň stúpil, ľad sa prelomil a ja som ho odkopol. Ľad nebol primrznutý, spojený, s kameňom a teda kameň nebol zamrznutý. Teplota vody vyvierajúcej nad kameňom má totiž cca 6 – 10 stupňov, pretože teplota zeme cca 1,5 m pod povrchom má konštantne 9 – 11 stupňov. Ako technik to zrejme viete. To znamená, že nijako vtedy nezvetrával, ani nepôsobila naň erózia, doslova mal na sebe pevný pancier, ktorý ho chránil. Velestúrsky nápis je na kolmom brale, ktoré zmokne a vyschne, zmrzne a ošľaháva ho vietor a v minulosti ho slabo naleptávali korienky machu. Vieme, že ho po Križkovi tiež drhli kefami, napúšťali olejom, aby mohli sňať niekoľko odliatkov a pod. Zvetráva teda nepomerne rýchlejšie, ako pršiansky, ktorý je chránený zalesneným východným svahom.
8. Váš citát :“ K autorstvu Pilsa či Pilza ako tvorcu a neskôr lesníka, jeho príbuzného, sa nevyjadrujem, neverím tomu, ale p. Dologovi želám, aby napísal knihu o nápise v Kline.“
Knihu o tom písať určite nebudem, nie je to téma na knihu. Je možné len túto tému použiť v širšom kontexte. Možno niekedy... Ako písal Svetomír, nie je možné stotožňovať Piltza 1872 s Pilsom farárom, ktorý nápisy vyhotovil, alebo nechal vyhotoviť. Neveriť tomu je vaše právo. Ovšem ignorovať podpis na skale „Pils“ a ešte aj jeho titul t: faor = farár ordinár znamená, že nechcete akceptovať ani jeho vlastné signovanie. Predsa ten človek sa tam podpísal a prečo to ignorovať?
V jednom momente som si povedal : asi mi chce nahovoriť, že horár Piltz vlastne celý nápis mohol narafičiť na Pilsa farára ordinára. Lenže to písmo nad studničkou je úplne inej kvality. Neporovnateľné.
Ale predsa. Dajme tomu, že by bol tak mazaný a predsa to bol ten horár. Potom ale chýba zmysel tej celej roboty. Znamenalo by to, že horár bývajúci v zemljanke si všimol nápis na Velestúre, naučil sa runy, teda vylúštil ich abecedu a potom napísal svoj nápis nad Pršany a tak nápis v novodobom písme s rokom 1872. Nuž, to by mi ani vo sne nenapadlo. Hlúposť ako Brno. To mi určite nahovoriť nechcete. Dejiny boli omnoho jednoduchšie, ako sa snažíme ich podať.
Celá kapitola č. 12, v ktorej mala byť pravda o nápise je zlá. Nič neobjavujúca, je to celé chybné.
9. Stať okolo nepriateľského územia mažem, áno, Radla mohol premávať na tomto území, bolo už súčasťou Uhorského kráľovstva. V tomto jednom bode som sa mýlil. Ale predošlé argumenty stačia na vyvrátenie Riedlovej „pravdy“.
Pamiatka p. Križku je očistená, patrí nám obom poklona. Križko ani náhodou nemohol nápis vyhotoviť. Kto si prečíta vaše, či moje dielko na to príde sám. Komu to nestačí, nech vykope Matunáka a nech ho požiada o ospravedlnenie a nech Matunák prezradí, čo urobil s „hrobným“ kameňom . Ale samotnému nápisu ste urobil medvediu službu: zverejnil ste ako pravdepodobnú, či istú,teóriu, ktorá urobí nielen v hlavách laickej verejnosti chaos a už táto generácia, ani nasledujúce neuverí ničomu.
Anonymný- Anonymný
Re: pravda o Velestúre - nová kniha
Vďaka za knihu. Škoda len, že mohla obsahovať kvalitnejšie fotografie a zrejme aj ďaľšie informácie od Svetomíra. Názov Silian má niekoľko iných významov nielen Žilina, Zlín ale aj obec v Rakúsku, vo walesčine - juláni, či názov mesta-provincie v Tunise, či v čínštine - štvornásobný ... Znamená to teda, že by bolo fajn napr. v ďaľšom vydaní, doplniť nielen nové fotografie, poznatky, údaje, ale aj rozpoznané znaky upravené do slovenskej abecedy a dať tak oficiálny priestor na uznanie originality znakov Velestúra. Ak existoval odpor vládnucej vrstvy k runám v minulosti, neznamená to, že pri oficiálnom systematickom výskume, by sa nenašli runy, znamenajúce doplňujúce starobylé informácie napr. pôvod, názov, existujúci kmeň. Keďže vieme, že Slovensko zažilo nespočetné vydrancovanie svojich historických nálezov resp. bohatstva obývaných území, možno by stálo za to všímať si v múzeách či kostoloch aj našich susedov vystavované artefakty. To, že sa našli runy v Maďarsku, neznamená, že Maďari sú autochtónnym národom, ako to povedal exprezident Arpád Göncz pred politikmi a vedeckou obcou v Oxforde v 1995, ale iba to, že nám ich napr. ukradli, alebo dôkaz o Slovenskej starobylosti.
igor1235- Majster
- Počet príspevkov : 532
Členom fóra od : 09.05.2015
Similar topics
» História a politika
» Tajné dejiny Slovenov a Uhorska Uhri boli Slovania Oskár Cvengrosch “Tajné dejiny Slovenov a Uhor
» Na počiatku bolo More - Slovenské more a Morava
» Záhada nápisu na Velestúre
» Tajné dejiny Slovenov a Uhorska Uhri boli Slovania Oskár Cvengrosch “Tajné dejiny Slovenov a Uhor
» Na počiatku bolo More - Slovenské more a Morava
» Záhada nápisu na Velestúre
Povolenie tohoto fóra:
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
Št október 24, 2024 8:52 pm pre igor1235
» Zoborské listiny
So september 14, 2024 1:09 pm pre igor1235
» Pôvod Slovanov
Ut marec 12, 2024 3:42 pm pre igor1235
» Pôvod človeka
Ut marec 12, 2024 3:38 pm pre igor1235
» Koľko rokov má Slovensko?
Ut január 16, 2024 2:24 pm pre igor1235
» Uhorský zákonník Tripartitum
Št december 28, 2023 4:28 pm pre igor1235
» Vandali, Vindi, Veneti, Vinduli, Suebi, Suavi, Kvádi, Markomani
Po december 25, 2023 2:28 pm pre igor1235
» Metodov hrob
Ne november 26, 2023 1:36 pm pre igor1235
» MAPY STARÉHO SLOVENSKA
St november 15, 2023 6:09 pm pre igor1235
» Ako sa tvorí história
Pi september 15, 2023 9:21 am pre igor1235
» História a politika
St september 13, 2023 10:22 am pre igor1235
» Slovensko, Slováci - štátnosť, štátotvorný národ
Št jún 15, 2023 3:27 pm pre igor1235